Het gaat goed fout met Maserati

Vergroot foto
Door: BV 21-11-2018

Maserati zit met een probleem. En dat is de schuld van Sergio Marchionne. De eerder dit jaar onverwacht overleden Fiat-Chrysler-topman. Die werd vooral door de aandeelhouders op handen gedragen omdat hij wonderen verrichte met vernuftige boekhoudkundige constructies. Maar voor de autoliefhebber deed diezelfde Marchionne niet veel goeds. Je kan er niet omheen dat de drastische besparingen die hij doorvoerde, hoewel wellicht noodzakelijk, voor heel wat merken onder z’n bewind een uitholling van het gamma betekenden. Lancia overleefde het niet. Alfa Romeo lanceerde z’n nieuwe auto’s met jaren vertraging. Ferrari werd op handen gedragen, ja, maar Maserati werd bij Alfa Romeo in een hoekje weggestopt. Z’n modellen missen de technologische innovatie van z’n concurrenten en kunnen dat niet compenseren met vormgeving en rijeigenschappen.

Sukkelstraatje

En zo belandde Maserati alweer in een sukkelstraatje. De cijfers spreken boekdelen. Marchionne (altijd erg optimistisch met cijfers) voorspiegelde voor dit jaar nog een totale afzet van 70.000 voertuigen. De realiteit toont een schril contrast. Eind september van dit jaar wist het merk wereldwijd nog niet meer dan 26.400 auto’s aan de man te brengen. De doelstelling was eerder al bijgesteld naar 50.000 stuks. Ook dat zal Maserati niet halen. Daarvoor zou in z’n laatste kwartaal 24.000 auto’s moeten verzetten. Een pak meer dan de 18.000 die het in laatste kwartaal van 2016 wist te verkopen en het merk deed nooit beter.

Maserati werd bij Alfa Romeo in een hoekje weggestopt
Mike Manley, de vervanger van wijlen Marchionne, windt er in een interview met Automotive News Europe alvast geen doekjes rond. “Er zijn grote fouten gemaakt. Maserati onderbrengen bij Alfa Romeo zorgde ervoor dat het werd behandeld als een volumemerk terwijl het dat duidelijk niet is”. Tegelijk heeft Maserati last van een tanende consumptiedrang in China, terwijl het in die mand een hele hoop eieren legde (waarin het zeker niet alleen is, nvdr). In Europa heeft het merk een kater omwille van de invoering van de WLTP testcyclus voor verbruiks- en emissiemeting. Maar zelfs op een belangrijke markt als de VS, die vrij is van bovenstaande factoren, houdt Maserati niet stand. In vergelijking met een jaar geleden gaat het volume er ook ruim 15% op achteruit. Dat ligt aan de producteigenschappen.

En de oplossing?

Manley is wel snel om op de fouten en uitdagingen met het Italiaanse luxemerk te wijzen, maar gaat niet zo ver om in het gesprek meteen oplossingen aan te reiken.

Geef commentaar
comments by Disqus