Enkele jaren geleden reden we in ons land al eens met de Volkswagen XL1. Die experimentele plug-in-hybride beloofde met 1 liter brandstof 100km ver te geraken. Om dat te behalen had hij een extreem glad koetswerk. Zonder buitenspiegels, maar met camera’s. VW bouwde die auto in een erg gelimiteerde oplage. Ook al was de digitale buitenspiegel (waarbij een camera aan de buitenzijde en een scherm aan de binnenkant de fysieke spiegel vervangen) toen nog illegaal.
Buitenspiegels zijn irritant
Automerken gebruiken digitale buitenspiegels al decennia lang op concept cars. Het zou hen goed uitkomen dat die grote dingen (de jongste jaren verplichtte de Europese unie zelfs nog grotere buitenspiegels), samen met hun negatieve impact op de stroomlijn, mochten verdwijnen. Sinds de CO2-hetze is de aandacht voor het fenomeen nog verder aangescherpt en draaiden lobbygroepen overuren. Buitenspiegels zijn immers de grootste stoorzender voor de aerodynamica en hun impact op het verbruik wordt op wel 5%( en hoger) geschat.
Wel beschikbaar, maar niet legaal
In recente tijden introduceerden Lexus en Audi digitale buitenspiegels. Voorlopig nog een prijzig extraatje dat op slechts een handvol markten leverbaar is. Het is immers bijna overal verboden. Een zeldzame uitzondering is Japan, dat al in 2016 stappen tot legalisering ondernam.
Audi’s nieuwe eTron kan voorzien worden van camera’s in plaats van buitenspiegels, maar hoewel die in Brussel gebouwd wordt, mag je daar bij ons in die vorm niet de baan mee op. In 2021 komt daar verandering in. Dan wordt de wegcode in ons land aangepast en zal de digitale buitenspiegel officieel z’n entree maken.