Hij ruikt nog nieuw! Je kent de uitspraak ongetwijfeld. En niet zelden slaat het op de geur van een nieuwe auto. Heel wat mensen houden van die geur. In lang vervlogen tijden werd die veroorzaakt door natuurlijk materialen die gebruikt werden in de constructie van een auto. Isolatiematten van paardenhaar en leder bijvoorbeeld, naast the usual suspects als vernis, rubber en lak.
Leer, plastic, vinyl en chemicaliën
Tegenwoordig is de geur van een nieuwe auto een combinatie van een aantal chemicaliën waarvan zelfs gefluisterd wordt dat die kankerverwekkend zou kunnen zijn. En niet iedereen houdt ervan. De Chinezen bijvoorbeeld, hebben er collectief een hekel aan. En wanneer in China, momenteel het beloofde land voor wie een auto wil slijten, iets niet wil, wordt er aandacht aan besteed. Uit een J.D. Power kwaliteitsonderzoek van nieuwe auto’s in China blijkt 10% van de bevraagden zich te storen aan de geur van een nieuwe auto. Het is de op één na vaakst gehoorde klacht, na een buitensporig brandstofverbruik.
Wat ruikt lekker?
De meeste automerken hebben een afdeling die ervoor zorgt dat Europeanen en Amerikanen de geur als ‘aangenaam’ ervaren. Maar in het licht van de nieuwe inzichten zijn er nu al bedrijven die overwegen om een nieuw voertuig volstrekt geurloos te maken. Ford diende recent een patentaanvraag in voor een methode die de geur zou verwijderen. Die komt grosso modo neer op het verhitten van het voertuig in combinatie met een sterk doorgedreven ventilatie. De auto even bakken, zeg maar.