Renault-Nissan-Mitsubishi topman stal miljoenen

Vergroot foto
Door: BV 20-11-2018

Het was Carlos Ghosn, een kleine Braziliaan met Libanese ouders, die inmiddels ruim 10 jaar geleden een schier onafwendbaar faillissement voor Renault en Nissan vermeed. Daarvoor werd hij op handen gedragen. En toch viel hij gisteren pardoes van z’n voetstuk. In Japan is de man in de cel gegooid en hij mag zich verwachten aan een ontslag uit z’n talrijke functies bij de groep, waarvan het voorzitterschap van de raad van bestuur, de voornaamste is. Daarvoor moeten wat formaliteiten vervuld worden. Wellicht haalt hij het einde van de week niet.

Wangedrag

De reden? Wel, het komt erop neer dat hij de vergoeding voor zijn diensten ‘onderrapporteerde’ aan de autoriteiten, in bedrijfsverslagen en aan de verschillende bestuursorganen. Of met andere woorden: hij zat met z’n handen in kas. Er wordt gezegd dat hij misschien wel € 90 miljoen achterover sloeg. En alsof dat nog niet genoeg is, moet hij ook regelmatig bedrijfsmiddelen ingezet hebben voor persoonlijke doeleinden.

Het wangedrag kwam aan het licht bij een intern onderzoek. Dat werd in het grootste geheim gevoerd nadat een klokkenluider boven water kwam.

Ook Greg Kelly bediende zich

Het is niet alleen Carlos Ghosn die zichzelf meer uitkeerde dan de bedoeling was. Ook Greg Kelly, een Amerikaan die in de raad van bestuur bij Nissan zetelt, is op gelijkaardige praktijken betrapt. Het rapport suggereert dat de mannen samenwerkten.

En het aandeel gaat…

De beurs reageerde geschokt op het nieuws. Het aandeel Renault dook in Parijs meteen 12% lager. Tijdens de handel in Duitsland verloor het Nissan-aandeel 10;9% van z’n waarde. En inmiddels moeide ook de Franse president Emmanuel Macron zich al. Hij liet weten dat “de staat uiterst waakzaam zal zijn over de stabiliteit van de groep en de alliantie”. De Franse staat bezit immers 15% van Renault.

Aandelen in Renault zijn meer dan 12 procent gedaald in de handel in Parijs, terwijl Nissan-aandelen in Duitsland met 10,9 procent zijn gedaald, bericht Financial Times. De Franse president Emmanuel Macron zegt dat, als een 15 procent aandeelhouder van Renault, "de staat uiterst waakzaam zal zijn over de stabiliteit van de groep en de alliantie", aldus Bloomberg.

De carrière van Ghosn

Ghosn werd in 1999 COO van Nissan nadat Renault en Nissan hun alliantie hadden gevormd. Renault kocht toen een belang van 36,8% in Nissan. Twee jaar later werd hij er tot CEO benoemd. In die tijd stond Nissan op de rand van het bankroet. Ghosn voerde ingrijpende veranderingen door om het tij te keren. Hij legde onder meer vijf Japanse fabrieken stil en stuurde 21.000 man de laan uit. In 2016 kocht Nissan een belang van 34% in Mitsubishi, dat toen ook aan de rand van de afgrond stond. Ghosn werd ook daar voorzitter van de raad van bestuur.

Schandaalsfeer

De Japanse auto-industrie opereert al jaren in een niet aflatende schandaalsfeer. Het zwaarst wegen de levensgevaarlijke Takata-airbags. Slechte airbags zijn in tientallen miljoenen auto’s ingebouwd. Onder meer Toyota is er al van beschuldigd die potentieel levensgevaarlijke plofkussens te hebben ingebouwd hoewel het op de hoogte was van de gevaren. In recente tijden is ook nog gebleken dat heel wat Japanse merken, waaronder Suzuki, Nissan, Mitsubishi en Subaru, sjoemelden met enerzijds de uitstootcijfers en anderzijds de voor de Japanse markt benodigde certificaties. En dan is het nog het Japanse staal, dat minderwaardig bleek, met potentiële (zij het moeilijk in kaart te brengen) repercussies voor de kwaliteit en de veiligheid van Japanse auto’s.

Geef commentaar
comments by Disqus