Squadra Corse is de race-afdeling van Lamborghini. Die houdt zich normaal alleen bezig met auto’s voor op het circuit, maar ditmaal heeft de divisie iets aparts gedaan. Ze namen een Huracan, hingen hem vol aerodynamische extra’s die hun nut op de gesloten omloop bewezen én homologeerden hem vervolgens voor verbruik op de openbare weg. De type-aanduiding die erbij hoort is SC18. Het chassisnummer is wellicht 1 van 1, want er komt geen tweede exemplaar van. Het is uniek exemplaar.
Gekende motor, maar hoe zit het met de prestaties?
Onder de kap zit de 6,5l V12. Goed voor 770pk en 720Nm. Dat betekent dat de motor volgens Aventador SVJ Coupé-specs bij elkaar is geschroefd. Goed voor een mild hallucinante acceleratietijd van 2,8 tellen en en top van 350km/u. Tenminste, in het geval van de SVJ. Voor deze nieuwe variant worden geen tijden of prestatietargets vrijgegeven, maar je mag ervan uitgaan dat hij niet langzamer is. Tenslotte heeft de SC18 voor de gelegenheid nog een geoptimaliseerde zevenbak (een sequentieel exemplaar uit de racerij) aan boord.
Sleuven, kieuwen en vleugels, maar voor wat?
Z’n grijs-rode kleurencombo trekt natuurlijk al een hoop aandacht. Toch zijn het de bombastische aërodynamische elementen die hem het meest uitzinnig van al doen ogen. Ze zijn gebaseerd op dei van de Huracan Super Trofeo EVO. Er is overigens niet alleen gezocht naar meer downforce. Er werd ook rekening gehouden met koeling.
Eén, maar geen twee
Iemand heeft Lamborghini op z’n blote knieën gesmeekt om dit exemplaar voor hem of haar (de opdrachtgever is onbekend) te bouwen. De prijs zal astronomisch zijn, maar is tegelijk niet zo heel relevant. Het lijkt er niet op dat iemand de Italianen warm krijgt voor een tweede identiek exemplaar. Daarover zijn wellicht al afspraken gemaakt.