BMW heeft schijnbaar besloten elke uitvoering van de nieuwe Dreier apart toe te lichten. We hadden al de conventionele varianten, presenteerden enkele dagen geleden de M340i (zie hier), we konden al eens ons toetsenbord vermoeien met de M Performance Parts en nu is er een 3 voor het stopcontact. Niet geheel elektrisch, maar wel een plug-in hybride. Maar het is nog bijna een jaar wachten voor je die effectief kan kopen. Pas in de zomer van 2019 staat die bij de dealer.
XtraBoost
Het systeemvermogen van de nieuwe 330e ligt op 252pk en 420Nm. Maar er is ook een functie die ‘XtraBoost’ heet. En net zoals die hip gespelde benaming belooft, krijg je daarmee tijdelijk wat extra vermogen. 41 paardjes extra geven een duw in de rug. Je rijdt er voortaan ook verder mee. 60km, terwijl de vorige uitvoering al na 30km aan de stekker moest.
Wie kan daar nog aan uit?
Trap het gaspedaal tegen de vloer en je rijdt na precies 6 seconden 100km/u. Dat is duidelijk. De topsnelheid van de 330e bedraagt 230km/u, maar alleen wanneer de benzinemotor meedraait. Wie in hybridemodus wil verhinderen dat er brandstof uit de tank gaat, mag niet meer dan 110km/u snel gaan. Rij je zuiver elektrisch, dan is 140km/u de topsnelheid. Erg ingewikkeld allemaal.
Minder koffer
De 330e plug-in krijgt van BMW een ‘rijgeluid dat specifiek voor het model ontwikkeld is’. En je moet natuurlijk ook nog wat bagageruimte offeren. In de koffer kan niet meer dan 375l. Ruim 100 liter minder dan in de reguliere 3-Serie.