Nu almaar meer Duitse steden, onder druk van de bedenkelijk gefinancierde lobbygroep Deutsche Umwelthilfe (zie hier), diesels verbieden, komen de fabrikanten van die dieselcentrales onder druk te staan. De auto’s waarin ze zitten zijn immers nog verre van aan het einde van hun levensduur. En bovendien riskeert iedereen die een diesel heeft, met een kater te blijven zitten. In gans Europa zakt de herverkoopwaarde van diesels op de tweedehandsmarkt.
€ 3000 per auto
In Duitsland zien Volkswagen en Mercedes zich alvast genoopt hun klanten tegemoet te komen. Beide bedrijven hebben toegezegd bestaande modellen aan te passen om hun uitstoot te helpen reduceren. Een kostelijke grap - zo’n € 3000 per auto - die er evenwel voor zou moeten zorgen dat de voertuigen nog tot het einde van hun normale levensduur in Duitse steden binnen mogen.
Compensatie voor waardeverlies?
De vervanging van auto’s die niet aangepast kunnen worden, moet pijnloos kunnen verlopen, onder meer met overnamepremies die het waardeverlies compenseren.
En de andere merken?
BMW heeft al ‘nein’ gezegd. Maar er wordt achter de schermen nog flink gelobbyd, onder meer door de Duitse overheid. Die wil niet alleen de Duitse merken, maar ook Fiat en PSA aanzetten tot actie.