Keulen en Bonn voegen zich bij een almaar langere lijst Duitse steden die de diesel belangrijke beperkingen opleggen. Hamburg, Stuttgart, Frankfurt en Berlijn hebben in sommige straten al dieselverboden opgelegd. Ze worden, onder meer, voor de rechter afgedwongen door Deutsche Umwelfthilfe. Een als milieuorganisatie verpakte lobbygroep (meer daarover hier).
No, No2, Nox...
NO2. Dat is de component die te vaak wordt gemeten in de Duitse steden. De Europese norm dicteert dat niet meer dan 40 microgram aanwezig mag zijn in 1 kubieke meter lucht. In Bonn werd 47 microgram gemeten, in Keulen zelfs 62. Vooral wat oudere diesels stoten die stof uit. Ze komt verder natuurlijk ook nog voort uit elektriciteitsproductie, industrie en verwarming.
De rechtbank legt op
De Duitse rechtbanken legden de overheden inmiddels maatregelen op. In het centrum van de steden worden diesels tot en met Euro 4 meteen geweerd. En vanaf september 2019 wordt het er zelfs illegaal om met een Euro 5 diesel rond te rijden. Benzines van euroklasse 1 en 2 worden ook in de ban geslagen.
Deutsche Umwelthilfe kraait victorie. Andermaal. In het totaal startte de organisatie al procedures op tegen bijna 30 Duitse steden. Maar de rechtbanken bieden de overheid ook nog bewegingsruimte. Want in hun uitspraken geven de Duitse rechters niet aan wat de omvang van de dieselban moet zijn. Bonn, bijvoorbeeld, zal die beperking alleen invoeren in de straten waarin effectief een te hoge NO2-concentratie gemeten is. Dat zijn er… twee.