Is het toeval dat zowat alle initiatieven voor zelfrijdende auto’s zich ontplooien aan de andere kant van de Oceaan? In Amerika, waar de verkeerssituaties in het algemeen wat minder complex zijn? Waar kruispunten groter en beter gestructureerd zijn en wegen zich minder vaak als een hoop overgare spaghettislieren in elkaar kronkelen? We denken van niet. Maar je moet tenslotte ergens beginnen.
Nieuwe chip is cruciaal
Mercedes-Benz en Bosch sluiten zich nu aan bij de almaar langer wordende lijst van constructeurs en mobiliteitsproviders (zoals Uber, Lyft en Waymo) die in het Zuiden van de VS proeven met zelfrijdende auto’s aanvatten. De Duitsers willen een vloot autonome Mercedes S-Classes loslaten op het publiek. Met een app zal je die kunnen oproepen, en het is louter software en een hele set camera’s en sensoren die ervoor zullen zorgen dat je op je bestemming geraakt. In het project is een sleutelrol weggelegd voor een nieuwe chip van Nvidea. Die is cruciaal is om de rekenkracht en artificiële intelligentie te leveren die nodig is voor de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s.
San Jose, in Californië, mag alvast de spits af bijten, maar niet voor de tweede helft van 2019. De Duitsers zijn er vroeg bij met hun aankondigingen.