Het gebeurt niet vaak dat auto’s tijdens hun levensloop plots een pak goedkoper worden. Uit recente tijden kunnen we alleen het voorbeeld van de Mitsubishi Outlander PHEV (test hier) voor de geest halen. Dat was overigens een strategische keuze van het Japanse merk. Het wilde productie van de plugin hybride aanzwengelen om de leefbaarheid van de aandrijflijn op lange termijn te vrijwaren en (finaal) de rendabiliteit te bestendigen. Of wat eenvoudiger gezegd: een fabriek is pas rendabel als ze in de buurt van haar maximale capaciteit draait en de Japanners verlaagden de prijs om een handje te helpen.
Onder de psychologische grens van € 25.000, maar nog altijd duur
Dat waren de Japanners. Dit zijn de Duitsers. De prijs van de piepkleine elektrische VW, de e-Up dook immers ook omlaag. Kostte het model niet lang geleden nog meer dan € 25.000, dan zakte de prijs inmiddels met bijna € 4.000. Het elektrische modelletje blijft wel nog bijna dubbel zo duur dan een conventioneel aangedreven variant. Wellicht daarom kom je ze zelden of nooit tegen.
De belangrijkste kenmerken van de VW e-Up
De e-Up heeft een 18,7kWh batterij aan boord die z’n 82pk en 210Nm sterke elektromotor in staat stelt om zonder bijladen afstanden van 160km af te leggen (NEDC-cyclus).