Ik heb nooit begrepen waarom iemand graag zou willen rondlopen in kledij van een automerk. En al helemaal niet wanneer je die auto effectief bezit. Een t-shirtje dat je kreeg op één op een opendeurdag kan nog net dienst doen om even je gras af te rijden, maar dat is het dan toch, niet?
Wel, neen. Dat kan ik alleen maar afleiden uit het feit dat bijna elk premium-merk een collectie accessoires en kleding aanbiedt dat veel groter is dan het gamma aan voertuigen dat je er kan kopen. Neem nu Bugatti. Dat heeft winkels waar niet eens een auto van het merk in past.
Belstaff X McLaren
McLaren kan dan natuurlijk niet achterblijven. Dat introduceerde net een nieuwe reeks merkkleding. Dat de naam van het automerk er niet al te groot opstaat is wat mij betreft een voordeel. Maar je kan natuurlijk een product van dezelfde kwaliteit kopen voor een zachtere prijs bij de fabrikant van die kleding. In dit geval het premiummerk Belstaff. Want natuurlijk wordt de kledij - gelukkig, wellicht - niet door de autofabrikant zelf vervaardigd.
Een McLaren kan je krijgen in zowat elke felle tint die je kan verzinnen. Maar de stukken uit deze Belstaff X McLaren-kledinglijn zijn sober. Zwart of navyblauw. Dat is het. De prijs is pittig, maar (net als de auto’s zelf) minder exotisch dan de kledingcollectie van het eerder al aangehaalde Bugatti. Een hemdje dat vooral uit polyester bestaat kost bijna € 200 en een ‘rijdersjas’ in zacht kalfsleder maakt je € 1500 armer.