Vorige week kregen we een teaser. Nu is de nieuwe VW Tarok pick-up onthuld op het Autosalon van Sao Paulo. Voorlopig is het nog een concept, maar de Duitsers winden er geen doekjes om: binnenkort staat de Tarok met minimale wijzigingen in de catalogus. In Latijns-Amerika op z’n minst. Maar ook een meer globale carrière wordt voor het model overwogen.
Geen kleintje
De Tarok werd eerder al aangekondigd als een ‘kleinere’ pickup. Koplampen en achterlichten liggen inderdaad niet zo ver uiteen als bij de VW Amarok. Maar met een lengte van om en bij de 5 meter is dit nog steeds geen kleintje te nomen.
Lifestyle pickup
De Tarok is volgens VW een ‘digitale SUV’. Dat is alvast een verwijzing naar de boordelektronica. Terwijl de koetswerkvorm vooral bekend staat om z’n nogal rudimentaire uitstraling en traditioneel nog heel wat kan leren van conventionele voertuigen wanneer om snufjes en comfort gaat, is de Tarok helemaal mee. Hij rust op het overbekende MQB-onderstel (het bekendst van de VW Golf) van de groep en maakt ook gretig gebruik van dienst elektronische componenten. Zo is de aircobediening geheel digitaal (en weggestopt onder een stofkapje waardoor je het niet kan zien op de beelden) en krijgt de bestuurder zowel voor z’n neus als in de middenconsole een digitaal display.
Rudimentair was bij het ontwerp blijkbaar een vies woord, want ook de buitenzijde wil eerder trendy dan utilitair overkomen. Hij wil vooral passen bij een actieve lifestyle. Met achterin geen werkkoffer een hooibaal, maar een surfplank of een mountainbike. En je kan rijden onder een open hemel, dankzij een targa-achtig dak.
Dat zijn overigens ook geen echt kleine objecten. Daarom is de Tarok voorzien van een doorlaadmogelijkheid. In normale omstandigheden is het laadbed 1,2m lang. Maar je kan de achterbank neerklappen - scheidingswand incluis. Daardoor komt er 60cm extra laadlengte vrij. Is dat nog niet genoeg? Dan kan je ook met de laadklep open rijden. De vloer is dan 2,77m lang. Het mag overigens ook nog best wat wegen. VW zegt dat de Tarok een ton last verdraagt.
Gekende motoren
De motoren klinken ons bekend in de oren. Het showexemlaar wordt voortgestuwd door een 1.4 TSI met 148pk, gekoppeld aan een zestrapsautomaat met 4Motion vierwielaandrijving. Maar er komt ook een tweeliter diesel met precies even veel paardjes. Of hij ook ooit bij ons geraakt, is nog niet duidelijk.