Frankrijk in opstand tegen hoge brandstofprijs

Vergroot foto
Door: BV 06-11-2018

In Frankrijk stoot de forse stijging van de brandstofprijzen op massaal protest. Niet van georganiseerde groepen, maar van modale Fransen. Onder meer via protestgroepen op sociale media organiseren ze grootschalige protesten. Een online petitie verzamelde in een mum van tijd honderdduizenden virtuele handtekeningen en op 17 november zullen de actievoerders Franse snelwegen blokkeren.

Bijna kwart duurder op één jaar tijd

Op 17 november zullen de actievoerders Franse snelwegen blokkeren
In Frankrijk steeg de prijs van benzine het jongste jaar met 15% terwijl de kost van diesel zelfs 23% de hoogte in ging. Een hogere olieprijs op de internationale oliemarkten is slechts ten dele schuldig aan de prijsverhoging. De Fransen zijn vooral kwaad omwille van de belastingen die op de brandstof worden gehesen. En de regering Macron is van plan die op 1 januari nog eens op te schroeven.

Het Franse protest kan alvast rekenen op sympathie van enkele grote supermarktketens. Bij de supermarkten van Leclerc en Carrefour kan je (in Frankrijk) de komende tijd brandstof tanken aan inkoopprijs. De groep Leclerc verkocht op 3 en 4 november al eens brandstof tegen inkoopprijs in 684 tankstations en besloot nu die stunt te verlengen tot het eind van de maand. Bij concurrent Carrefour kan tanken zonder marges in ruim 200 tankstations al minstens van 5 tot 17 november.

België niet veel beter

De brandstofprijs is er in België niet veel beter aan toe (de actuele Belgische maximumprijzen vind je op auto55.be in dit overzicht). Op 31 oktober 2017 kostte een liter benzine 95 Ron (nu E10) nog € 1,38. Vandaag is dat 7% meer want € 1,48. Diesel (nu B7) werd, grotendeels omwille van fiscale maatregelen om die brandstof te ontmoedigen, plots fors duurder. De prijs schoot over dezelfde periode omhoog van € 1,37 per liter naar € 1,63. Een stijging van zo maar eventjes 18,9%. Wil je weten hoeveel brandstof écht kost? Hier deden we de analyse.

Geef commentaar
comments by Disqus