Chemiereus Ineos, of op z’n minst z’n oprichter Jim Ratcliffe, is het niet eens met de beslissing van Land-Rover om de iconische Defender met pensioen te sturen. Dat Land Rover zelf aan een opvolger werkt, lijkt de topman weinig te deren. Hij wil zelf een compromisloze terreinwagen in de stijl van de Defender op de markt brengen. De eerste plannen daarvoor werden al een jaar geleden aan de grote klok gehangen. Ineos, dat vooral solventen produceert, bouwde nog nooit eerder een machine. Het heeft een bedrag van bijna € 800 miljoen veil voor z’n eerste stappen in de autosector.
Project Grenadier
Onder de naam Project Grenadier is Ineos sinds vorig jaar op zoek naar een productiefaciliteit voor het project. Eerst werd gedacht aan een compleet nieuwe fabriek, maar die plannen lijken inmiddels opgeborgen. De baas van de nog piepjonge autotak van de onderneming, Dirk Heilmann, is nu in gesprek met Ford. Dat bouwt in Engeland immers nu nog motoren voor Jaguar Land-rover, maar de productie daarvan wordt in 2020 gestaakt. Ineos aast nu op een deel van die fabriek.
Partners
Het chemische bedrijf zegt dan wel dat de beslissing in Project Grenadier nog niet genomen is, het verzamelt wel al een reeks indrukwekkende partners. Ford kan er rol spelen via de productiefaciliteit in Bridgend in Zuid-Wales, Magna is al aangetrokken voor de ontwikkeling van het chassis en MBTech (ja, dat is MB zoals in Mercedes-Benz) zal het aandrijfgedeelte voor z’n rekening nemen.
Zo omschrijft Dirk Heilmann bij Ineos het project zelf: "Het is onze taak om 's werelds beste en meest compromisloze 4×4 te creëren en we boeken gestaag vooruitgang. We hebben een eersteklas managementteam aangeworven, maken werk van onze zoektocht naar een productiesite en we lanceren nu de nieuwe interactieve website van Projekt Grenadier."