Google geeft met enige regelmaat inzicht in wat heet of eerder lauw is in het zoekvakje van de dominante internetzoekmachine. Maar ditmaal komt het populariteitslijstje van een verzekeringsmaatschappij. Veygo heeft zich over de analytics gebogen en komt tot de conclusie dat Aziatische autofabrikanten de zoekopdrachten domineren.
Toyota weer op 1
De meest opgezochte autofabrikant vorig jaar was BMW. Dit jaar lijkt het Toyota te zijn. In 57 van de 171 landen die door Veygo zijn geanalyseerd was het merk de nummer 1. Elke maand waren er gemiddeld 7,8 miljoen zoekopdrachten voor Toyota. Honda neemt de tweede stek in beslag met een gemiddelde van 7 miljoen en Ford strand op de derde stek met 6,4 miljoen google-searches per maand. Toyota stond bovenaan de lijst in de VS, Canada, Australië, Nieuw-Zeeland, Zuid-Afrika, Finland en de Filippijnen.
Premium Duitsers scoren goed
BMW was in 25 landen het meest gezochte automerk en Mercedes-Benz was in 23 de numero uno. Tesla, dat op vlak van verkoop niet eens in de buurt komt van dat van de andere merken die tot nog toe de opsomming uitmaakten, was in zeven landen het meest gezochte merk van allemaal. Daaronder zijn Noorwegen, Nederland, Hong Kong en, cruciaal, China. Lamborghini wordt ook vaak opgezocht. Dat staat in 12 naties op 1, waaronder Venezuela.
Minsts gezocht
Draai de lijst om en je komt een aantal merken tegen die wel wat vaker opgezocht mochten worden. De Italiaanse exoot Pagani kan je een lage positie vergeven, maar Acura - het luxemerk van Honda - en Chrysler horen wellicht hoger op de lijst te staan.