De Oostenrijkse regering kondigde een reeks maatregelen aan om elektrische mobiliteit te bevorderen. Het gaat daarbij vooral om extra concessies aan de gebruikers van elektrische voertuigen en niet om extra beperkingen die worden opgelegd aan de gebruikers van auto’s met een verbrandingsmotor.
Klimaatdoelstellingen 2030
Om de klimaatdoelstellingen van het Akkoord van Parijs te halen ziet Oostenrijk zich, zoals heel wat andere landen genoodzaakt om in het kader van en beperking van de CO2-afgifte elektrisch autorijden te promoten. Het land is immers vastbesloten om de doelstelling, vastgelegd op 2030, te halen. Eigenaars van elektrische auto’s mogen zich daarom op wat extra voordelen verheugen.
Oostenrijk kent in het totaal 440km snelweg die ingedeeld is als IG-L. Dat staat voor ‘Immissionsschutzgesetz Luft’. Vergelijk het maar met het smog-alarm (dat overigens incorrect is want fijn stof is geen smog, maar dat is een andere discussie) in ons land. Wordt een verontreinigingsdrempel overschreden, dan wordt de snelheid daarop beperkt. Je mag er dan nog slechts 100km/u rijden, in plaats van 130km/u. Een beperking die voortaan, zo laat de Oostenrijkse minister van Duurzame Ontwikkeling Elisabeth Köstinger weten, niet langer geldt voor elektrische auto’s. Die mogen gewoon 130km/u blijven rijden.
Ook op de busstrook
De promotiemaatregelen voor de EV zullen zich in Oostenrijk niet beperken tot de een vrijstelling va de beperking in IG-L-zone’s. De overheid zal gratis parkeerruimte voor elektrische auto’s voorzien en ze eveneens toegang geven tot busbanen. Dat moet gebruikers van EV’s in staat stellen om sneller door de drukke stadsomgeving te navigeren.