Dit is het jongste lid van de VW-familie. De T-Cross. En die gaat het maken, neem dat maar van ons aan. Want hij is compact eé het is een SUV (of op z’n minst een cross-over). Dat betekent dat hij zich injecteert in het heetste marktdeel dat er is.
Lichtstrook tussen achterlichten
Op designvlak biedt de T-Cross weinig of geen verrassingen. Het is een mengelmoes van alle andere SUV’s en cross-overs van het merk. Zo zijn we dat van VW gewend, maar het is ook slim. Die andere wat stoerdere modellen gaan immers vlot over de toonbank. Het meeste originaliteit werd in de staart ingewerkt. Daar verbindt een lichtstrook beide lichtblokken.
Ruim
Onder de T-Cross zit andermaal het MQB-onderstel. De wielen staan behoorlijk ver uit elkaar. Een wielbasis van 2,56 op een auto van 4,11m staat garant voor een ruim interieur. Er passen vijf personen in, en VW geeft je middels een over 14cm verschuifbare achterbank de keuze tussen comfort achteraan of meer bagagecapaciteit.
Dit is overigens wel de kleinste cross-over van het bedrijf tot op heden, maar je kan hem moeilijk écht klein noemen. Niet alleen omwille van z’n buitenmaat die door de 4m-grens breekt, maar ook aan de binnenkant. Die koffer wordt immers nooit kleiner dan 385l (tot 455l met verschuifbare achterbank). Respectabel voor een compacte middenklasser. En met de bank plat wordt dat zelfs 1.281l.
Verwant aan Polo
Aan de binnenkant verraadt de vormgeving het verwantschap met de Polo. Geen verrassingen daar. Op technisch vlak evenmin. Daar doet de T-Cross zoals zovele van dit soort auto’s niet eens meer de moeite om wat terreinwaardigheid te claimen. Je hebt hem alleen met voorwielaandrijving. Het motorenpalet omvat drie benzines en één diesel. Er zijn twee 1.0-liter TSI driecilindereenheden met een vermogen van respectievelijk 95 en 115pk. Een 1.5 TSI viercilinder is de topper met 150pk. Dieselrijden kan met de 1.6 TDI met 95pk.
De productie van het geheel nieuwe VW T-Cross begint later dit jaar in Spanje, Zuid-Amerika en China. De verkoop start begin 2019.