Het lijkt wel alsof de Audi R8 in een messengevecht is gesukkeld. Zo veel scherpe lijnen doorklieven de snoet van het gefacelifte exemplaar. Dat pakt overigens ook uit met meer vermogen. Maar de instapversie waar al sinds de lancering van de nieuwe R8 over wordt gespeculeerd? Neen, die is er niet.
Agressief uiterlijk
De R8 oogt nu agressiever dan voorheen. Dat komt overigens niet alleen door die messcherpe voorbumper en agressievere luchtinlaten. Je mag ook een andere diffuser, een grille die de iconische Ur-quattro eert en herwerkte kop- en staartlichten aan die lijst toevoegen. En er zijn ook twee nieuwe tinten waarin je de Coupé en Spyder kan krijgen.
Veranderingen in het interieur beperken zich tot nieuwe kleuropties. Zo, daar zijn we snel doorheen.
Meer vermogen
Hoewel de achtcilinder van de eerste generatie te boek stond als de prettigste van allemaal (maar niet zo goed verkocht), hebben we die bij de jongste uitvoering niet meer gezien. Hier alleen een V10 (test hier). In het begin werd nochtans gefluisterd dat er wel eens een vijfcilinder met flink wat turbodruk zat aan te komen. Een interessante propositie die ook nu geen waarheid wordt.
In de plaats daarvan wordt de tiencilinder met 5,2l longinhoud verbeterd. Die produceert nu 570pk en 550Nm. Dat is een toename van 29pk en 10Nm. Voldoende voor een sprinttijd van 3,4 tellen en een top van 324km/u. Er is overigens ook nog een high-power versie. Die klimt van 611 naar 620pk en gaat van 560 naar 580Nm. Voldoende om 3 tienden sneller de 100 aan te tikken en desnoods door te blazen tot 331km/u.
Technisch verfijnder
De R8 loopt niet alleen sneller dan voorheen. Hij doet dat dankzij aanpassingen aan de ophanging stabieler, communiceert beter omwille van verbeteringen aan de stuurinrichting en stopt beter dankzij een verbeterd stabiliteitscontrolesysteem. Vanaf 200km/u sta je daardoor op een droog wegdek 5 meter eerder stil.
Eerst in LA
De vernieuwde R8 gaat in première op het Autosalon van Los Angeles.