De Britse producent van huishoudapparaten Dyson, kondigde eerder al de ontwikkeling van een elektrische auto aan. Het project is menens. Op de Dyson Campus op het Hullavington vliegveld in Engeland werkt een team van 400 man aan de ontwikkeling ervan. Voor de productie viel de keuze op Signapore. Daar stampt het bedrijf tegen 2020 een gloednieuwe fabriek uit de grond.
Hoezo, de personeelskost is bepalend?
De nieuwe faciliteit vertegenwoordigt een investering van 2,5 miljard pond. Die komt bovenop de eerste investering van 200 miljoen pond in nieuwe gebouwen en fabrieken op de eerder genoemde Engelse site. Signapore, dat niet als een traditioneel assemblageland voor automobielconstructie te boek staat, heeft volgens Dyson enkele belangrijke voordelen. Door de ligging biedt het een makkelijke toegang tot snelgroeiende markten (vooral in Azië), het heeft een uitgebreide productieketen en hoog opgeleide arbeidskrachten. De kostenbasis, zo erkent Dyson, is in Singapore weliswaar hoog, maar de Britten denken dat men dat er kan compenseren met de focus op technologie en expertise. De personeelskost is volgens de traditionele dogma’s van de auto-industrie een bepalende factor, maar deze nieuwe speler volgt duidelijk een andere fylosofie.
Wanneer lanceert Dyson z’n elektrische auto?
In 2021 wil Dyson z’n elektrische auto op de markt brengen