De platformstrategie van de Volkswagen-groep is de lezers van deze site ongetwijfeld bekend. Het mag dan ook niet verbazen dat het concern meer dan één doel voor ogen heeft met de technologie die in de elektrische Porsche Taycan wordt gegoten. Ook Audi gaat ermee aan de slag. In 2020 moet dat tot een snelle elektrische vierdeurs van het merk leiden, zo meldt Autocar.
Vlakke vloer
Audi experimenteerde in het verleden al met elektrische auto’s, alvorens het onlangs de in Brussel gebouwde E-Tron voorstelde. Een cross-over, die komt in het kielzog van een elektrische Audi R8 die zo duur was dat niemand hem wou. Die flopte spectaculair.
Maar er zijn wel degelijk lessen getrokken. Reken op een prijs die vergelijkbaar is met die van de Taycan, om te beginnen. Maar ook technologisch sloeg men inmiddels een andere weg in. De elektrische R8 had nog een accuset die gestapeld was en onder meer in de hoge middentunnel was ingebouwd. Een zogeheten ‘high-floor’ opstelling. Die wordt nu vervangen door een ‘lat-floor’ lay-out, waarbij de accu als een grote pannenkoek in de wagenbodem is ingewerkt.
Volgens de Britse Media wordt er gemikt op een acceleratietijd van 4,3 tellen, terwijl enkele andere specificaties (350kW snellaadfunctie, 80% vol in 12 minuten) bekend ogen voor wie de gegevens van de aanstormende elektrische Porsche reeds uit het hoofd leerde.
De eerste tekenen
Enkele designelementen werden door het Audi-designteam reeds getest. Die zaten verwerkt in de PB18 e-tron die afgelopen zomer in Pebble Beach bij het mondaine Monterey aan de Amerikaanse westkust te was. In november krijgen we op het Autosalon van Los Angeles een concept car achter de kiezen. De E-Tron GT zelf beleeft, wanneer alles volgens plan verloopt, z’n debuut in 2020. Hij zal bij Audi in Neckarsulm van de band lopen.