Porsche maakt zich stilaan op voor een nieuw hoofdstuk in z’n bestaan. De Mission E, de maagdelijk witte concept car die in 2015 werd voorgesteld op het Autosalon van Frankfurt, wordt z’n eerste elektrische productie-auto. In z’n definitieve vorm zal hij Taycan heten. En hij is belangrijk. Porsche ziet zichzelf immers, zo blijkt uit (deze) uitgelekte informatie, in een recordtijd verbrandingsmotoren afzweren. 99,9% elektrisch vanaf 2027, klinkt het er.
Compleet gamma elektrische Porsches
De elektrische sedan zal dat niet alleen moeten doen. Er komt een compleet gamma elektrische Porsches. Rechtstreekse vervanging van bestaande modellen, dat ligt voor de hand. Maar ook nieuwe afgeleiden. Een hoog op poten staand exemplaar dat zowel invloeden droeg van de Taycan als van de huidige Panamera Sport Turismo is al voorgesteld. Porsche investeert in een nieuwe productielijn die meteen flexibel genoeg moet zijn. Zowat elke koetswerkvorm kan erop in elkaar gevezen worden, zolang die maar door een accu en elektromotoren wordt aangedreven.
De juiste prijs?
Porsche wil van de Taycan zo’n 20.000 stuks op jaarbasis verkopen. Een haalbare kaart, gezien de volumes die pakweg Tesla met z’n Model S realiseert. Tenminste, als de creatie uit Stuttgart niet te duur wordt. Over die prijszetting, die in automiddens meer te maken heeft met wat klant wil betalen en niet met wat de feitelijk kost is, werd al flink nagedacht. Porsche komt uiteindelijk uit op een budget dat tussen dat van de Cayenne en dat van de Panamera in ligt. Tussen € 75.000 en € 90.000 zeg maar. Toeval of niet, maar dat is precies waar de Tesla Model S begint, waar Jaguar de I-Pace positioneert en waar Audi de e-Tron in de markt zet. Het is duidelijk dat de cijferaars van al die merken daar een sweet spot zien.
Duurder kan natuurlijk ook
Tegelijk zou Porsche, Porsche niet zijn, mocht de fabrikant evenmin duurdere versies aanbieden. Er wordt zelfs gefluisterd dat je de Taycan tot € 200.000 duur zal kunnen maken.