De nieuwe Nissan Leaf rijdt met z’n 40kWh accu weliswaar verder dan z’n voorganger. Maar dat betekent nog altijd niet dat hij écht ver geraakt. Er is ruimte voor verbetering, vanzelfsprekend. Die is op komst in de vorm van een 60kWh versie. De helft meer opslagcapaciteit en dus ook de helft meer bereik. Van 240 naar 360km.
Met troostprijs
Accu’s zijn nog altijd niet zo efficiënt en peperduur. En dat betekent dat de prijs ervan omhoog moet. Officieel is daarover niets geweten, maar inmiddels lekte uit dat die zo’n 5.000 zal stijgen. Een harde noot om kraken. Maar Nissan heeft wat gevonden om de pijn te verzachten. Het zal immers ook een straffere elektromotor monteren. Maak je daar te gretig gebruik van, dan rij je natuurlijk geen meter verder dan bij de 40kWh-variant. Oordeelkundig gebruik zal echter fluksere prestaties opleveren. De Leaf E-Plus, want zo is-ie gedoopt, krijgt 200pk, tegenover 147pk voor het actuele exemplaar. Bovendien moet een nieuwe lader ervoor zorgen dat er sneller elektriciteit getapt kan worden bij een snellader.