Ford bouwt niet meer dan 1.000 stuks van z’n GT. Dat is de supercar die wordt aangedreven door een 3,5l V6 die dankzij knoerten van turbo’s zo maar eventjes 647pk en 748Nm opwekt. De GT is behoorlijk groot, maar ook heel licht, met dank aan een reeks verschillende materialen die allemaal exotisch zijn. Het resultaat is niet alleen een topsnelheid van 347km/u, maar vooral een flitsende acceleratietijd. In 2,8 seconden rij je 100km/u mee.
Omslachtige goedkeuringsprocedure
Ford was héél kieskeurig over wie z’n bankrekening mocht pluimen om een GT te krijgen. Er kwamen vragenlijsten aan te pas en je beschikte maar beter over een drukbezocht profiel op sociale media. Je moest ook nog eens beloven om er mee buiten te komen, liefst naar drukbezochte evenementen, én je mag hem een tijdlang niet verkopen.
Van 1.000 naar 1.350 stuks
De vraag was minstens zeven maal zo hoog als het aanbod. Slechts 1.000 mensen kregen een configuratiekit in de bus. De rest kreeg een brief. Let op: oorspronkelijk had het merk het zelfs maar over 500 stuks. Er was al een verdubbeling. De rest werd even warmgehouden door het merk. En nu, nu kan het gevecht weer beginnen. De bouw, die aanving in december van 2016, vlot immers aardig. In Europa zijn er ook al 80 stuks geleverd. En Ford heeft nu besloten dat er nog wat GT’s bij kunnen. Sneu voor die eerste eigenaars, want die zien (weer) een deeltje van de exclusiviteit door hun neus geboord worden. Maar leuk voor 350 nieuwe gelukkigen. Wie dat zijn, is nog niet geweten. Ford accepteert weer ‘aanvragen’. Die zal het weer als vanouds onderzoeken.