Eén model heeft Polestar in de catalogus. Echt toegankelijk kun je het niet noemen - die ooit als opper-Volvo bedachte coupé. Een flinke accuset, (wellicht) exotische prestaties, een koetswerk dat nogal wat carbon vergt… je ziet het van ver. Daarom kleefde Volvo er Polestar op. Niet zo lang geleden nog een in Volvo gespecialiseerde tuner, nu een heus merk dat sportieve modellijnen van het Zweedse merk gaat bouwen naast eigen auto’s. Er zijn immers nog een stel SUVs op komst ook.
Hoofdkantoor in China
Volvo is eigendom van de Chinese gigant Geely. Net als London Taxi en Lotus bijvoorbeeld. Sta er daarom niet van de te kijken wanneer straks blijkt dat Volvo de invoer van Lotus overneemt. China kan goedkoper dingen in elkaar vijzen dan de rest van de wereld. Zo ongeveer alles, en dus ook auto’s. Volvo bouwt er al enkele van z’n gammatoppers. Ja, ook voor bij ons. Polestar zal dan weer alléén in China van de band lopen. Een nagelnieuwe fabriek wordt ervoor uit de grond gestampt. Maar het hoofdkwartier? Dat komt gewoon in Zweden. En het wordt een kubus.
Voor de hand liggende naam
De witte creatie van de hand van lokale architecten is de Polestar Kubus gedoopt. Dat houdt steek. Het is avant-gardistisch en minimalistisch. Het neemt binnenkort z’n plaats in op de Volvo-campus.