De nieuwe Suzuki Jimny is, net als de generaties die eraan vooraf gingen, een echte Bonzai-4x4. Met een inschakelbare reductieverhouding, starre assen, een ladderchassis en een functionele, hoekige vormgeving. Onder de kap zit een 1,5l viercilinder. Atmosferisch natuurlijk. Geen turbo in zicht. Goed voor 100pk en 129Nm. Niet alles blijkt op veiligheidsvlak even goed voor mekaar te zijn, maar dat laat de liefhebber zich schijnbaar niet aan het hart komen. Gebrekkige elektronica? Geen boodschap aan.
Jaren wachten
De Jimny (klik hier voor alle details) gaat immers vlot over de toonbank. In thuisland Japan stonden er even wachtrijen voor het plaatsen van een bestelling. Leuk voor Suzuki, maar minder leuk voor wie op de kleine terreinwagen zit te wachten. De fabriek draait op volle toeren en kan niet eens de thuismarkt snel genoeg bedienen. Wat dat betekent voor Europa? Langere wachttijden, ongetwijfeld. In Engeland (cijfers van de Belgische markt zijn nog niet beschikbaar) noteerde de invoerder al 4.500 namen van mensen die er één willen. De quota voor het land? 2.000 stuks per jaar.