De naam suggereert een Siebener die hoog op z’n poten staat. De afmetingen - een lengte van zo maar eventjes 5,15m - ook. Maar in tegenstelling tot de conventionele 7-Reeks, biedt BMW hier drie zitrijen. En een koffervolume dat nooit kleiner wordt dan 326 (alle zitplaatsen in gebruik) en uitbreidbaar is tot zo maar eventjes 2.120 liter. Er zijn kleinere bestelauto’s.
Siebener op stelten
De andere relevante buitenmaten? Een breedte van precies 2 meter, een hoogte van 1,80m en een wielbasis van 3,15m. En dat alles zit verpakt in een lijnenspel dat nauw aanleunt bij de concept car die we in 2017 te zien kregen. Ja, met inbegrip van die fel bekritiseerde grille. Je hebt het te nemen of te laten. Of de X7 zich eerder exclusief, dan wel sportief opstelt, heb je wel in de hand. Met een ‘Design Pure Excellence’ of ‘M Sport Package’. Onder meer de sierlijsten, bumpers, velgen en interieuraankleding zijn specifiek per lijn. Dat zijn we inmiddels zo gewend.
Gewichtig, maar niet log
De X7 is, we zegden het al, geen kleintje. En hij is evenmin een pluimgewicht. 2,3 ton. Lichter kunnen de Duitsers ‘m niet maken. Een massa die niet meteen een dynamisch weggedrag in de hand werkt. Er wordt dan ook een heel arsenaal snufjes ingeschakeld. Een dynamische stuurinrichting, elektrische antirolstangen, luchtophanging op alle vier de wielen, verschillende rijmodi, slimme differentiëlen… het moet er allemaal voor zorgen dat je van al dat gewicht niets voelt.
Eén tot vier turbo’s…
Draaien doet de X7 niet zo goed. 13 meter bedraagt de draaicirkel. Sprintjes trekken gaat dan weer verrassend vlot. De X7 50i (allen hebben ze xDrive vierwielaandrijving) haalt de 100 in amper 5,4 seconden, maar die kan je in Europa niet krijgen. In onze contreien wordt de 40i de enige benzine. Een drieliter zes-in-lijn (340pk / 450Nm / 9,0l/100km) die er amper een halve tel langer voor nodig heeft. Er zijn ook nog twee diesels. Die verschillen niet in inhoud (3 liter) of in het aantal cilinders (6), maar wel in het aantal turbo’s. De 30d heeft één zogeheten turbo met twinpower-technologie. Dat is een turbo met variabele geometrie. De M50d heeft er vier. De eerste diesel is de traagste van het stel met een acceleratietijd van 7 tellen (265pk / 620Nm / 6,8l/100km), al is dat relatief. De M50d is dan weer precies zo snel als de 50i, al verraden de cijfers (400k / 760Nm / 7,4l/100km) dat er andere krachten aan het werk zijn.
Automatische software-updates
Aan de binnenkant ziet de X7 eruit als… tja… als eender welke andere BMW eigenlijk. Eens gek doen zit er bij de Duitsers niet in. Die spelen liever op veilig. Door er een hoop technologie in te proppen bijvoorbeeld. Zowel voor je neus als in de middenconsole zit een scherm met een diameter van 12,3”, de X7 kan al behoorlijk zelf rijden (in de file bijvoorbeeld), je kan hem aanspreken door “Hey BMW” te zeggen en het model krijgt net als Tesla’s regelmatige software-updates met verfijningen en nieuwe functies.
Geduld, geduld
BMW is er vroeg bij met plaatjes en de eerste details want de X7 wordt pas vanaf maart van volgend jaar leverbaar.