Er was een tijd, inmiddels lang geleden, dat je in een garage een best persoonlijke service kreeg. Waar je garagist je bijvoorbeeld begroette met “dag Jef, zeg, dat rammeltje in je deur waar we vorige keer naar gekeken hebben, is dat opgelost?”. De superdealer, zoals we die vandaag kennen, maakte daar komaf mee. In de plaats daarvan kreeg je marmeren vloeren, een corporate identity, gratis koffie en hogere rekeningen. Maar, zo beweert Volkswagen nu, de persoonlijke touch komt terug. Hoe? Door een ver doorgedreven digitalisering natuurlijk. En door VW toegang te geven tot een hoop persoonlijke informatie.
Unieke ID
Volkswagen heeft z’n nieuwe verdeelmodel aan de dealerorganisaties uit de doeken gedaan. Om een heel lang verhaal kort te maken: iedereen die een VW koopt, krijgt op basis van z’n ID een behandeling op maat. Dat zal hoofdzakelijk via apps en websites lopen, die je aanporren om naar een servicecenter te gaan voor onderhoud, je aanporren om een nieuwe auto te kopen en je zelfs een overnameprijs voor je oude auto voorstellen. Volkswagen wil je op die manier in de toekomst ook meer en meer producten rechtstreeks aanbieden. Zonder percentje voor de dealer en de invoerder. Auto’s, misschien, maar in elk geval digitale producten en diensten. Een film huren om naar te kijken terwijl je auto file rijdt, bijvoorbeeld. Of het boeken van een huurauto.
De dealer van de toekomst?
“Volkswagen meer en meer producten rechtstreeks aanbieden”Tegelijk wil VW dat z’n auto’s op meer plaatsen te bekijken, betasten en besnuffelen zijn. Opvallend - over rijden wordt niet gesproken. Dat willen ze doen door ze niet alleen bij een dealer tentoon te stellen. Liefst vijf verkoopkanalen komen er. Die worden niet allemaal bij naam genoemd, maar stadsshowrooms en pop-up-stores verdienen wel een vermelding. Wij vullen alvast even aan: evenementen (zoals autosalons), de conventionele dealer en de website. Volkswagen stelt dat die kanalen erg succesvol zijn voor andere producten en het hoopt de consument daar ook voor de tweede grootste investering in een mensenleven (na huisvesting) warm voor te krijgen. De zogeheten full-service-dealers, die showroom, onderhoud, occasies en zo meer aanbieden onder één dak, blijven ook. Het worden er alleen (nog maar eens) veel minder.
Volkswagen heeft momenteel 5.400 dealers en servicepartners in Europa. Samen stellen die zo’n 54.000 mensen tewerk. Vanaf april 2020 rolt VW de aanpassingen uit.