Aan het begin van de zomer kreeg Volkswagen een boete van € 1 miljard aan z’n been. Een gevolg, uiteraard, van het gesjoemel met de uitstootcijfers van z’n dieselmodellen. Maar daarmee was de kous natuurlijk niet af. De groep bestaat immers uit meer dan VW alleen. En de Duitse overheid gaf nu ook Audi een boete. Die is een beetje lager dan die voor VW, maar € 800 miljoen is het nog steeds geen peulschil.
Ongeoorloofde softwarefunctie
De Duitse officier van justitie die belast is met het onderzoek, is van mening dat bewezen is dat de dieselmotoren van twee types (EA 288 en EA 189) niet voldoen aan de regels voor homologatie van voertuigen. Bovendien werden er voertuigen op de markt gebracht met een ongeoorloofde softwarefunctie in de periode van 2004 tot 2018.
Op de blaren zitten
Audi, wiens topman in de cel zit omwille van het dieselschandaal, heeft de boete geaccepteerd en zal geen beroep aantekenen. Daarmee is de procedure van de Duitse overheid tegen Audi in elk geval wel van de baan. Het merk met de vier ringen liet alvast weten dat de boete ervoor zal zorgen dat de financiële doelstellingen van het bedrijf dit jaar niet gehaald zullen worden. Het heeft overigens op meer dan één manier last van de gevolgen van dieselgate. Nogal wat modellen van Audi zijn tijdelijk niet leverbaar. Dat komt omdat de constructeur technische aanpassingen moet doorvoeren alvorens ze in de vorige maand ingevoerde strengere homologatiecyclus aan de uitstootnormen kunnen voldoen of omdat het merk vertraging heeft met het doorlopen van de procedure voor enkele modellen die wél voldoen. Afgelopen maand stortte het aantal leveringen van nieuwe auto’s voor Audi ineen. De ganse VW-groep had er overigens last van.