Mercedes werkt onder de vleugels van submerk AMG aan een hypercar. One gaat die heten. En het moet zo ongeveer de snelste auto ter wereld worden. 1.000pk is wat voorop staat. En hij zal licht zijn. Zo licht dat hij de Chiron het nakijken zal geven. Als het ooit lukt tenminste. Het project loopt immers vertraging op. Geen klein beetje. Liefst 9 maanden komt erbij. Want er zijn technische problemen.
Formule 1-technologie voor de straat
Daar begint het al mee. Mercedes wil immers absoluut een F1-motor onder de kap krijgen. Een 1,6l V6. De conversie van een wedstrijdcentrale naar een exemplaar dat je gewoon met een sleutel kan starten, loopt echter niet van een leien dakje. In de F1 worden die dingen immers warm gestart. De toleranties in het blok zijn zo klein dat hij anders niet eens rond zou kunnen draaien. Maar dat moet hier natuurlijk wel kunnen. En zelfs dan is de motor na 50.000km goed voor de schroothoop.
Stationair draaien
AMG-baas Tobias Moers legde uit dat het startprobleem relatief snel was opgelost. Maar dat het oplossen van het stationaire toerental een groter euvel bleek. In de F1 draait zo’n motor minstens 5.000t/min. In een baanauto is dat natuurlijk niet wenselijk. Omwille van het brandstofverbruik bijvoorbeeld. En omwille van de decibels die ermee gepaard gaan. De ingenieurs hadden daarom een veel redelijker draaisnelheid van 1.200t/min voor ogen. En dat leek het blok niet te verteren. Daar een oplossing voor vinden, zo klinkt het, levert de eerder genoemde vertraging op. Maar, zo weet men bij AMG nu te melden, een oplossing is gevonden. Nu gaat het in rechte lijn naar de lancering. Tenzij er weer wat onverwachts opduikt.