Een Porsche herken je van ver, aan het geluid. Wel, vroeger tenminste. Voor het gamma werd aangedikt met SUV’s en zo meer. Maar op z’n minst, blaast de 911 met z’n boxermotor, nog steeds een andere melodie dan de rest van de autowereld. Binnenkort maakt een Porsche echter helemaal geen geluid meer. Tegen 2025 wil het bedrijf al net zo veel elektrisch aangedreven modellen bouwen als exemplaren met een conventionele aandrijflijn. Doe er nog vijf jaar bij en Porsche is helemaal elektrisch, zoals we hier reeds berichtten.
Het begint binnenkort allemaal met de Taycan. De vierdeurs coupé die, zo zegt het merk, miljarden euro’s aan investeringen vertegenwoordigt. Een gloednieuwe productielijn wordt ervoor opgetrokken. En niet minder dan 1.200 nieuwe banen worden er in Stuttgart-Zuffenhausen gecreëerd om ervoor te zeggen dat de vierdeurs straks naar de klant kan vertrekken. De aanwervingsactie is één van de grootste uit de geschiedenis van het nichemerk.
De 'witte motor'
De voorlopig enkel in maagdelijk wik gepresenteerde Taycan krijgt een innovatief type assemblageband. Een Flexi-lijn, met onbemande transportsystemen die in de productielijn worden geïntegreerd. Een primeur die de voordelen van een traditioneel productproces combineert met de flexibiliteit om uiteenlopende modellen op dezelfde lijn te produceren. Porsche belooft ook dat het productieproces van de Taycan helemaal CO2-neutraal zal zijn. Tenslotte - en net zo belangrijk - maakt het management er een punt van dat ze in de toekomst wel van koers veranderen, maar dat het niet de bedoeling is dat de winst daaronder lijdt. Eerder het tegendeel. Of wat had je gedacht?
Waar laden?
De hypermoderne 800 Volt-batterij van de Taycan kan in slechts 4 minuten grotendeels worden volgetankt. Dat vergt nieuwe, krachtiger snellaadsystemen. Ook daarvan is de ontwikkeling momenteel in volle gang. Met de 'Porsche Mobile Charger Connect' is de Taycan straks thuis snel en comfortabel tot 22 kW op te laden tijdens de nachtelijke uren, eventueel via inductief laden. Want het moet allemaal een beetje handig blijven.
Verder draagt het merk uit Zuffenhausen tot eind 2019 bij aan de bouw van vierhonderd Europese snellaadstations die elk tot 350kW kunnen leveren. Porsche doet dat samen met Audi, BMW, Daimler en Ford binnen de joint venture IONITY.