Er zijn negen miljoen fietsen in Peking. Dat zong Katie Melua in 2005. Maar er is veel veranderd op korte tijd. China is inmiddels het beloofde land voor de auto-industrie. Bijna anderhalf miljard mensen wordt er rijker en kan van een auto dromen. Niet zelden voor het eerst. En in elk geval is er een grote groep mensen die zich voor het eerst een auto van een buitenlands merk kan veroorloven. Industriële spionage, regelgeving die eigen bedrijven bevoordeeld, zelfs mensenrechten… het doet er allemaal niet toe. Je moét er eenvoudigweg voet aan grond krijgen of je speelt binnenkort als merk niet meer mee. China is nu al wereldwijd de grootste markt voor Skoda.
SUV-Coupé van Skoda
De consument is er een onbeschreven wit blad. En dat biedt automerken ook ongeziene kansen. Terwijl in Europa hele drommen de wenkbrauwen fronsen bij SUVs die tegelijk hoog en dynamisch willen zijn en waar gesteld wordt dat een coupé geen vier deuren kan hebben, vindt men dat in China allemaal fantastisch. Een SUV-Coupé van Skoda, voor de Chinese markt? Welja, waarom niet?
Skoda Kodiaq GT alleen voor China
Skoda toont in deze schetsen voor het eerst z’n coupé-afgeleide van de Kodiaq (test hier). Die krijgt alleen de letters GT achter z’n naam en heeft de obligate aflopende daklijn. Het model zal uitsluitend in China aangeboden worden. Daar wordt het het vlaggenschip van het merk.
Het is niet de eerste Skoda die alleen in China te koop zal zijn. De Skoda Kamiq - nog een SUV - is ook alleen daar te krijgen.
Sportiever vormgegeven
Veel scheelt het niet. Enkele centimeters in lengte en net zo veel bij de daklijn. Maar het effect is onmiskenbaar. Aan de binnenkant zijn het dan weer sportzetels, een afgeplat stuurwiel en instrumentariumverlichting in het rood, de kleur van snelheid, die het verschil maken. Vierwielaandrijving en een DSG7-transmissie zijn er standaard, en motorisch is er slechts keuze uit de 186 pk of 210 pk sterke TSI-benzine.Voorlopig, tenminste.