Volkswagen presenteert een compleet nieuwe Passat voor de Chinese markt. Ook deze is gebaseerd op het MQB-platform, maar hij is gevoelig groter dan het Europese exemplaar. De voetafdruk bedraagt 4,93 bij 1,83m. Dat is 6cm langer dan z’n voorganger in China en 16cm langer dan een Passat bij ons is. Vergelijk de wielbasis tussen beide continenten en je meet 8cm extra tussen beide assen bij het Chinese exemplaar. Dat is haast zo groot als de VW Phaeton was.
Geïnspireerd door Arteon en Phideon
De nieuwe Passat adopteert stijlelementen van zowel de Arteon als de Phideon. En hij doet meer z’n best om er luxueus voor te komen dan de EU-variant. Die legt wat meer bescheidenheid aan boord. Je merkt het ook aan de uitrusting. LED-koplampen zijn standaard, net als een digitaal instrumentenpaneel en een 10,25” aanraakgevoelig scherm in de middenconsole. Elektrisch verstelbare voorzetels, radargestuurde cruise-control en een noodremassistent zijn ook steeds van de partij.
Grote koets, kleine motoren
Een Phaeton met een tweeliter viercilinder was nog ondenkbaar. De tijden zijn veranderd; De krachtigste motor heeft hier precies die details op z’n paspoort staan en wekt 217pk op. Een instapper is precies even groot, maar houdt het op 186pk. Beiden zijn ze gepaard aan een DSG-automaat met zeven versnellingen. Later komt er nog een stopcontacthybride met een 1.4 TSI, gecombineerd met een elektromotor. Die zal 211pk en 400Nm ter beschikking van z’n bestuurder stellen.
Op de kofferklep van de krachtigste versie hangt 380 TSI. Ook VW schuwt er de volstrekt betekenisloze badges niet. Net als zijn voorganger zal de Chinese Passat gebouwd worden door de joint-venture van het bedrijf met het plaatselijke SAIC.