Het zijn onzekere tijden voor wie in België een oldtimer bezit. En dat zijn heel wat mensen. 120.000 volgens de Belgische Federatie voor Oude Voertuigen (BFOV), een koepel die een hoop oldtimerclubs en verenigingen vertegenwoordigt. De fiscaliteit werd al aangescherpt. Niet langer 25 jaar, maar 30 jaar is de drempel voor een kwalificatie als oldtimer. Daarmee moet je voortaan ook om de twee jaar naar de keuring. Maar het is het rijverbod in sommige steden dat bezitters van oude auto’s het meest tegen de borst stuit. Niet alleen legt de lage emissiezone in Antwerpen een volstrekt arbitraire leeftijdslimiet van 40 jaar op - de stad wil er ook een dagvergoeding voor die bijna net zo hoog is als de rijtaks voor een gans jaar.
Er lopen verschillende procedures die beslissingen zoals in Antwerpen aanvechten, op een veelvoud aan gronden. Pas eind dit jaar worden de eerste uitspraken verwacht. In het kader van de gemeenteraadsverkiezingen dit weekend, peilde het BFOV bij alle partijen naar hun oldtimertolerantie. De vraag: “Gaat Uw partij er al dan niet mee akkoord dat, in alle nog in de toekomst eventueel in te stellen LEZ’s vrije toegang wordt verleend aan alle oldtimers, ouder dan 30 jaar en ingeschreven onder O-plaat?”
Njet
“Van Open VLD en Vlaams Belang moeten mensen met een oldtimer niét weg uit nieuwe lage emissiezones”Het standpunt van N-VA was eigenlijk bij voorbaat gekend. De partij staat immers achter het Antwerpse beleid, dat niet alleen een inperking van het gebruiksrecht maar ook nog eens een significante belastingverhoging inhoudt. Dat de vraag van het BFOV het zelfs maar heeft over een eventuele vrije toegang en het heeft over in de toekomst in te stellen LEZ’s, maakt er geen verschil. Ook SPA en CD&V willen de oldtimer niet meer in de lage emissiezone zien.
Een ja van…
Een onvoorwaardelijk positief antwoord mocht het BFOV dan weer ontvangen van Open VLD en Vlaams Belang. Van hen moeten mensen met een oldtimer dus niét weg uit nieuwe lage emissiezones. Het Vlaams Belang is zelfs gekant tegen elke vorm van LEZ.
Opvallend - ook bij Groen werd positief, doch genuanceerd geantwoord. Die partij heeft geen bezwaar, mits de eigenaars van oldtimers zich tot een vastgesteld beperkt aantal kilometers per jaar zouden beperken.
En in Wallonië?
Bijna alle Franstalige partijen (Ecolo is de uitzondering, met een mening die identiek is aan die van Groen) zijn tolerant tegenover de oldtimer. Ze zijn voor het systeem van de Brusselse lage emissiezone. Daarbinnen mag een oldtimer gewoon gebruikt worden. CDH, MR en PS zijn allen van mening dat oldtimers een lage emissiezone binnen moeten kunnen.