Het wachten op de nieuwe Toyota Supra lijkt eindeloos te duren. De BMW Z4 kregen we inmiddels nochtans al te zien. Binnenkort vind je die al in de testrubriek. De Toyota? Die komt pas in januari. Publieksdebuut: Autosalon van Detroit. Daar zullen Japanners, zoals dat steeds het geval is, de betrokkenheid van BMW minimaliseren en redenen aanhalen waarom de nieuwe Supra een échte Toyota is. We durven er gif op innemen dat tijdens de persvoorstelling de naam BMW niet eens valt.
Jammer maar…
Intussen duikt de Supra al op in de officiële onderdelencatalogus. Die van BMW welteverstaan. En dat schiet al bij voorbaat wat gaten in het ongetwijfeld deskundig voorbereidde marketingpraatje van begin volgend jaar. Het is immers duidelijk dat BMW letterlijk alles maakt voor de Supra.
Vast dak
Niemand die dacht dat de chassiscomponenten anders zouden zijn. En alleen dromers dachten nog aan andere motoren. Maar het is ook BMW dat de transmissie, de schakelpook de dashboardknopjes, de verstelhendels voor de zetels, de lichtunits, de bumperschilden, de wielbouten en velgen levert. Enfin, alles eigenlijk. Zelfs de Toyota-badges voor de sportwagen zijn afkomstig van bij de Duitse fabrikant. En ja… het zijn ook de Duitsers die instaan voor de productie. Van het geheel, met inbegrip van het koetswerk. Toyota haalt maar best de grote kanonnen van stal om aan te tonen dat de Supra géén gecamoufleerde BMW is. Want op papier is er nu nog slechts één groot verschil: van de Duitser gaat het dak af, van de Japanner niet.