70.000 euro per auto. Dat is wat Ferrari op het eind van het jaar overhoudt aan z’n het prijskaartje dat z'n exclusieve imago rechtvaardigt. Bij Porsche komt er per verkochte auto € 17.000 meer binnen dan er werd uitgegeven. Precies zo veel als Bentley verliest per auto. Maar daarover hadden we het in augustus al (zie hier).
Volume is een sleutelfactor
De grote cijfers worden echter niet gedraaid door grote marges op een klein aantal auto’s. De meest winstgevende automerken draaien gigantische volumes. En ze verdienen zo veel geld dat de winstcijfers per seconde te meten zijn. Toyota kan zo elke tel 493 euro wegboeken. Daarvoor moet het elk uur 1.024 auto’s verkopen. Mercedes doet het ook niet slecht. Dat houdt elke seconde 272 euro over, en daar moet het elk uur niet meer dan 271 auto’s voor maken.
In beeld
De Britse verzekeraar Staveley Head zocht het op en maakte met de cijfers van enkele van de grootste automerken een leuke website die dat allemaal in beeld brengt. Gewoon, omdat het kan. Die vind je hier.