Audi zette in september 55,5% minder voertuigen af in Europa dan tijdens dezelfde maand in 2017. De oorzaak voor die spectaculaire daling? De introductie van de WLTP-testcyclus.
Helft minder nieuwe Audi's in Europa
De wereldwijde afzet van de Duitse autofabrikant daalde vorige maand met 22%. Duitsland had het meest te lijden. Daar werden zo maar eventjes 69,4% minder nieuwe Audi’s uitgeleverd. In Engeland, Frankrijk, Spanje en Italië - de zogeheten ‘big 5’ in Europa - ging het respectievelijk - 53,6%, - 52,6% en -59,4%. Het enige positieve nieuws voor het merk was er in Mexico en China, waar de afzet 24,6% en 12,5% steeg.
WLTP onderschat
De Volkswagen-groep liet zich verrassen door de impact van de WLTP-testcyclus. Het bedrijf was onvoldoende voorbereid op zowel de tijd om noodzakelijke technische oplossingen voor te bereiden, als voor de doorlopen van de testprocedures. Die zijn immers véél tijdrovender en complexer dan voorheen, wat voor aanzienlijke vertragingen in de typegoedkeuring zorgde. In gans de Volkswagen-groep, waaronder ook Audi, zag men zich verplicht de levering van populaire modellen te staken bij gebrek aan de noodzakelijke homologatie.