Rittendienst Lyft, de voornaamste concurrent van Uber, lanceerde in 35 steden een programma dat mensen beloonde die hun auto een maand thuis lieten staan. Deelnemers kregen $ 550 dollar ‘transporttegoed’ dat ze konden gebruiken in het netwerk van Lyft, maar ook konden besteden aan de huur van een auto, een fiets of in het metro- of treinnetwerk.
Overweldigend succes
Lyft hoopte op 2000 deelnemers. Niet minder dan 150.000 mensen tekenden in. Het is niet duidelijk hoeveel mensen Lyft uiteindelijk in het programma accepteerde. De rittenservice gelooft dat autobezit in grote steden in de toekomst niet langer zal bestaan. Misschien al vanaf 2025. En het ziet in het succes van z’n programma bewijs voor de merites van die toekomstvisie. Volgens het bedrijf willen jongeren toegang tot auto’s, maar liggen ze niet wakker van het bezit ervan. En hun identiteit is ook niet zo veel aan auto’s gebonden als vroeger. Of, met andere woorden, ze betalen er graag voor (want dat is natuurlijk de essentie), zonder ook daadwerkelijk eigenaar te worden.