De Honda CR-V en de Civic zijn twee van de best verkopende modellen van het Japanse merk. En beiden danken ze heel wat van hun succes aan de 1,5l benzinemotor. In de cross-over is de viercilinder turbo zelfs de enige centrale die beschikbaar is. Honderdduizenden exemplaren bouwde het merk er al van. En er is een probleem mee.
Probleem met vastlopende motoren
Het is de immer mondige Amerikaanse consumentenorganisatie die de klepel aan de bel hangt. Het bedrijf heeft weet van CR-V-eigenaars die reeds de eerste maanden na aankoop kampen met motoren die vast lopen. Een handvol mensen klaagde erover. Nu blijkt dat de National Highway Traffic Safety Administration tientallen extra meldingen heeft van het probleem dat ook een veiligheidsrisico inhoudt. Consumer Reports trok daarop het web op en vond online forums waarop ‘honderden’ Honda-bezitters hetzelfde probleem ervoeren.
"Honda is laks"
De onafhankelijke organisatie hekelt dat Honda, dat op de hoogte is van het euvel gezien het reeds in februari 380.000 CR-V en Civic terugriep voor hetzelfde probleem op de Chinese markt, geen actie onderneemt. De Amerikaanse invoerder liet inmiddels weten dat een oplossing medio november kosteloos aan de klant zal worden aangeboden. Van een soortgelijke actie voor het Europese grondgebied (de motoren zijn immers identiek), werd nog niets vernomen.
CR koppelde het probleem aan het doorsijpelen van benzine in de motorolie. Dat kan ervoor zorgen dat de centrale vastloopt. Dat een motor die onverwachts stilvalt, tot onveilige situaties kan leiden, ligt voor de hand. Wat de reparatie inhoudt, wordt niet gespecificeerd.