Toyota verbaasde in 1997 vriend en vijand door met een hybride op de markt te komen. Een aandrijftechnologie die inmiddels evolueerde van en experimentele productlijn tot een hoeksteen van het aanbod van het Japanse merk. De Prius, de pionier, is inmiddels toe aan z’n vierde generatie. Het concept werd verder verfijnd, maar Toyota hanteert nog steeds hetzelfde recept. Dat zou het inmiddels onder de knie moeten hebben en toch blijkt uit veiligheidsbulletins dat ook de jongste generatie van de Prius kampt met problemen. Vorige maand moest Toyota nog 200.000 Priussen op de Amerikaanse markt terugroepen wegens brandgevaar. Een terugroepactie die nog niet terug te vinden is op de Europese of Belgische lijst met interventies ofschoon de Europese Prius elektrisch (waar de oorzaak ligt) nauwelijks van de Amerikaanse verschilt.
Onveilige Toyota Prius
Nu moet Toyota aan de andere kant van de plas weer 800.000 exemplaren terugroepen omdat ze zichzelf onverwacht kunnen uitschakelen. Ook bij hoge snelheden. De fabrikant haast zich om te zeggen dat je dan wel nog kan remmen en sturen. Een gratis software-update zou het euvel kunnen verhelpen. Ook deze interventie is nog niet te vinden op de lijst met terugroepacties van Toyota Belgium (zie hier).