Afgelopen maand september werden in ons land 27.145 nieuwe auto’s in het verkeer gebracht. Een jaar eerder waren dat er nog 40.895. De terugval heeft alles te maken met de invoering van de nieuwe WLTP-testcyclus. Die zou een meer realistische schatting van het verbruik van een voertuig moeten opleveren, maar is voorlopig voor zowel consument (want het is eigenlijk een belastingverhoging) als producent (de procedures zijn erg omslachtig) gebleken. Resultaat: in augustus werden nog snel een hoop auto’s op de markt gedumpt, wat de cijfers voor die maand 53% hoger stuwde. Door dat plots overaanbod, maar ook door de tijdelijke onbeschikbaarheid van sommige modellen die nog wachten op hun WLTP-homologatie, gingen de cijfers in september ruim 33% lager. Het was voorspeld. De gecumuleerde cijfers over de eerste negen maanden van het jaar tonen overigens nog steeds een stijging van 4,7% in vergelijking met dezelfde periode in 2017.
De gebruikelijk top 5 (de volledige cijfers hebben we zoals steeds op Facebook en Twitter gegooid) is weinig representatief voor afgelopen maand. Voor de volledigheid geven we ze niettemin weer. BMW kaapt de ereplaats weg met 2742 voertuigen. Peugeot staat met 2650 op twee, Opel met 2.531 op drie, Renault op vier met 2.487 en VW op vijf met 1697 stuks.