Een extremer model dan de LMS, de GT3-raceversie van de Audi R8, heeft men in Ingolstadt niet in de catalogus staan. En daarvan is zojuist een nieuwe versie onthuld op het Autosalon van Parijs.
Evolutie
Het gaat om een verdere evolutie van de racewagen voor klanten die Audi Sport sinds 2015 bouwt. Er zijn tal van verbeteringen, waarvan nogal wat op het aerodynamische vlak te vinden zijn. De vernieuwde variant kleeft met minder weerstand door de lucht, haalt een hogere topsnelheid en koelt de remmen beter.
Structureel beter
De motor blijft nagenoeg ongewijzigd. De 5,2l atmosferische V10 wekt 585pk en genereert meer dan 550Nm trekkracht. De zestraps sequentiële transmissie, de racekoppeling met drie koppelingsplaten en het vergrendelbare differentieel zijn wél herzien met het oog op betere prestaties en minder slijtage. Zelfs de structuur werd aangepakt. Dat resulteerde in een gewichtsbesparing van 25kg terwijl de stijfheid een schier ongelofelijke 39% toenam.
Facelift?
Tegelijk merken we aan de koets stilistische wijzigingen op. Ter hoogte van de koplampen bijvoorbeeld. En dat zou dan wel eens een goede indicatie kunnen zijn van hoe de opgefriste Audi R8, waarvan de facelift nakend is, eruit zou kunnen zien. De kostprijs van zo’n R8 LMS is niet min: € 398.000.