Van de meeste cross-overs worden we niet warm of koud. Het zijn geen opwindende dingen. Maar er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen. Of tenminste auto’s die die ambitie hebben. De Skoda Kodiaq RS barst ervan. Technisch deelt hij nagenoeg alles met de Volkswagen Tiguan, maar met de krachtigste diesel bij de voorwielen claimt deze sufferd zelfs zijn eigen Nürburgring-ronderecord.
Eigenlijk is hij traag
9:29,84. Eigenlijk is dat vrij traag. Er zijn bestelwagens die (in productievorm) een rondje aflegden in minder dan 10 minuten. En het houdt al helemaal niet stand tegen geweld als de Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio. Maar de Skoda krijgt recordrechten omdat hij een gaatje heeft gevonden: cross-overs met zeven zitplaatsen. Die gingen nog nooit eerder zo hard.
De tweeliter dieselcentrale levert 236pk en een berg koppel vanaf 1.750t/min. Een zeventrapsautomaat versast alle geweld naar de vier wielen. Uiterlijke affirmatie van al dat motorgeweld is er onder meer in de vorm van specifieke geïntegreerde uitlaatpijpen, grotere spoilers en 20-duims lichtmetaal. Aan de binnenkant krijg je in de RS kuipzetels met een Alcantara-bekleding, een digitaal instrumentarium en de obligate dosis specifieke logo’s en rode accenten.
Wanneer de Skoda Kodiaq RS leverbaar wordt en wat hij kost? Dat weten we nog niet.