Al meer dan 40 jaar is de ‘Dreier’ van BMW een referentie in het segment van de premium berlines in de hogere middenklasse. De Duitsers verkochten er inmiddels ruim 15 miljoen stuks van. Generatie zeven wil er nog een hoop bij doen, vanaf 9 maart van volgend jaar. Dan wordt de jongste editie op de consument losgelaten.
Scherpe lijnen
BMW trok bij de vormgeving van de nieuwe drie een extra blik scherpe lijnen open. Details, voornamelijk, in combinatie met duidelijk afgelijnde vlakken. Daarmee toont de nieuwe 3-Reeks zich bij de tijd, terwijl het nog steeds erg duidelijk om een evolutie gaat. De extra grote grille (gek, eigenlijk, nu moderne auto’s steeds minder koeling nodig hebben) heeft nog steeds aparte ‘nieren’, al worden ze nu nog door nauwelijks een latje chroomkleurig plastic van elkaar gescheiden. Daaronder zitten bumpers met de obligate portie luchtinlaten (al dan niet namaak). LED-koplampen zijn voortaan standaard terwijl je nog kan bijbetalen voor laserlicht als je dat zou willen. De mistpitten maken ook gebruik van LED’s. Net zo belangrijk voor het uiterlijk van de 3 is de fameuze Hofmeister-knik op de flank: die is nu zowel in de achterste zijruit (in de blindering) als in de C-stijl geïntegreerd. Voor de gladde koets wordt een Cx-waarden van slechts 0,23 genoteerd.
Groter, maar niet veel
De 3 staat op een nieuwe bodemgroep. Daarvan zijn de voor- en achterwielen 41mm verder uit elkaar gedreven dan bij z’n voorganger (wielbasis nu 2851mm). De totale lengte nam met 71mm toe (4.709mm), de breedte ging +16mm (1.827mm) en de hoogte nam met amper 1mm toe (1.442mm). De bredere koets loopt op sporen waarvan de breedte vanzelfsprekend ook toenam. Vooraan is de breedte 43mm groter, achteraan is dat 21mm).
Vijf motoren bij lancering
BMW zal bij de lancering van z’n topper in het leasingsegment vijf motoren aan bieden. Het gaat om viercilinders op benzine met een vermogen van 184pk voor de 320i en 258pk voor de 330i. Dieselrijders kunnen de 318d met 150pk aanstippen of de 190pk rijke 320d kiezen. De enige zescilinder bij de lancering wordt de 330d met 265pk. Met een verbruik van 4,2l/100km en vanaf 1123g/km is de 318d de zuinigste van het lot. Opvallend: BMW lost ook enkele plaatjes van de plug-in-hybride, maar daar wordt voorts met geen letter over gerept.
55kg lichter
Minder staal, hoogwaardiger staal. En je kan een gewichtsbesparing voorleggen van 55kg terwijl ook de structurele stevigheid erop vooruit gaat. Aan de perfect evenwichtige (50:50) gewichtsverdeling van het model werd niet geraakt.
“Nieuwe dempers maken de jongste 3 tegelijk comfortabeler én strakker”Het onderstel maakt standaard al gebruik van passieve, maar positie-afhankelijke dempers. Die moeten in staat zijn om de jongste 3-Reeks tegelijk comfortabeler én strakker te maken. En natuurlijk bedient BMW mensen die met de portefeuille open smachten naar extra’s ook: er zijn twee optionele ophangingsvarianten, er zijn M-sport-remmen, een variabele stuurbekrachtiging en een elektronisch gecontroleerd achterdifferentieel.
Aan de binnenkant
Wanneer de buitenmaten toenemen mag je aan de binnenzijde wat meer ruimte voor voeten, knieën, ellebogen en schouders verwachten. Precies wat de 3 biedt, bovenop een koffer waarin 480l bagage past, uitbreidbaar middels een in drie delen neerklapbare achterbank. Standaard, zowaar.
De Duitsers vervangen op commando de analoge tellers door de optionele ‘BMW Live Cockpit Professional’. Dat houdt in dat je naast het 10,25” display bovenaan de middenconsole voor je neus ook nog een 12,3” scherm krijgt. Dat heeft alle functies die je daar inmiddels van verwacht en het is helemaal naar je hand te zetten. De software gebruikt het BMW besturingssysteem 7.0, met inbegrip van de BMW-assistent die je kan activeren door ‘Hey BMW’ te zeggen.
(half-)Automatisch rijden
BMW wil natuurlijk niet achterblijven in de race naar de zelfrijdende auto. En daarom heeft de 3 Sedan een hoop snufjes die z’n voorganger nog moest ontberen. Een rijstrookassistent en automatische noodrem met voetgangerdetectie zijn standaard. Uit de optielijst kan je vervolgens functies plukken als stuurcorrectie en een snelheidsregelaar die ook start/stop-verkeer aankan. Nieuw is nu dat de autonome stuurfuncties zijn uitgebreid met bijvoorbeeld een uitwijkassistent.
In productie
BMW zal de 3-Serie wereldwijd in drie fabrieken bouwen. De Europese markt wordt minstens hoofdzakelijk bediend vanuit München. Voorts loopt het model binnenkort ook nog het Chinese Shengyang en de gloednieuwe faciliteit in Lan Louis Potosi in Mexico.