De introductie van de strengere WLTP-homologatiecyclus op 1 september, zorgde voor wat verschuivingen in het autolandschap. Sommige modellen verdwenen uit de catalogi, sommige zijn tijdelijk niet beschikbaar omdat de techneuten zich nog buigen over oplossingen om aan alle eisen te voldoen. Het is weinig verrassend, maar vooral oudere modellen, gedateerde motoren én performance-versies hebben het moeilijk. Dat zorgde bij de VW Golf R bijvoorbeeld al voor vermogensverlies. En kijk, ook de Peugeot 308 GTi, moet dezelfde operatie ondergaan.
Minder vermogen, even snel
Je kan bij Peugeot even geen 308 GTi krijgen. Maar vanaf volgende maand kan het wel weer. Dan heeft die 263pk. Dat is 7pk minder dan voorheen (de Golf R verloor 10pk), terwijl de CO2-afgifte met 9g/km steeg tot 148g/km. De uitlaatlijn krijgt een partikelfilter ingebouwd, waardoor de geblazen zestienhonderd voldoet aan de Euro6C-uitstootnorm.
De Fransen weten wel meteen de trekkracht van de centrale met 10Nm op te trekken. En daardoor boet de snelle 308 niet aan prestaties in. De sprint naar 100km/u duurt nog steeds precies 6 tellen. De prijs - die gaat wellicht een paar honderd euro omhoog.