Volkswagen investeert miljarden in elektrische auto’s. Denk maar aan de Audi E-Tron, Porsche Taycan en de VW ID-familie. En toch zegt ook de Duitse gigant dat de brandstofcel ‘een groot potentieel’ heeft voor emissievrije mobiliteit en aanzienlijke voordelen biedt ten aanzien van conventionele EV’s.
Tanken in luttele minuten
De voordelen komen vanzelfsprekend in de eerste plaats aan de oppervlakte wanneer het tijd is om op te laden / bij te tanken. Bij een brandstofcelvoertuig kan dat immers in luttele minuten gedaan worden.
Minder duur
Het nadeel van de brandstofcel is in de eerste plaats z’n hoge kostprijs. Maar daar wordt aan gewerkt. VW doet dat onder meer samen met de universiteit van Stanford. En dat werpt nu al vruchten af. De twee entiteiten hebben een nieuw proces ontwikkeld waarbij het platina dat nodig is als katalysator in de brandstofcellen, veel nauwkeurig kan geplaatst worden. Voor hetzelfde effect is veel minder van het edelmetaal nodig (factor drie) en dat zorgt er weer voor dat de kost daalt.
Het proces is ontwikkeld in laboratoria, maar VW voegt eraan toe dat de industrialisering van de techniek nog moet uitgevoerd worden. Achter de schermen is de rekening echter al gemaakt: als de brandstofcelauto voldoende goedkoop gebouwd kan worden, is hij een volwaardig alternatief voor een conventionele aandrijving.