Skoda toont op het Autosalon van Parijs, dat volgende week de deuren opent naast deze Skoda Kodiaq RS, ook de Vision RS. Beschouw die maar als een visie op de RS van de toekomst.
Vijfdeurs
Ja, het is een conventionele vijfdeurs. Skoda gaat immers overstag en zet binnenkort een echte Golf-concurrent in het gamma. Iets wat de Tsjechen nog niet eerder aandurfden. De Octavia speelt wel in een gelijkaardig segment, maar bleef door z’n concept uit het vaarwater van dat fel bevochten marktdeel. Skoda wil door de voordeur binnenkomen met een nieuwe, emotionele designtaal.
En dan is er natuurlijk de aandrijflijn. Want 245pk is wel voldoende voor een snel modelletje, denkt men daar. In dit geval kan je er in elk geval mee doorstomen tot 209km/u en ben je in staat om 7,1 tellen na vertrek 100km/u aan te tikken.
Stopcontacthybride
De manier waarop de Skoda Vision RS die cijfers bijeenraapt, is door een conventionele aandrijflijn te combineren met een elektromotor. De eerste levert 150pk, uit een 1,5l TSI. De tweede 110pk (niet zomaar op te tellen bij het vermogen van de verbrandingsmotor gezien de twee hun piekvermogen op een verschillend moment bereiken) uit een 13kWh accuset. Lithium-ion, oplaadbaar in 2,5 uur. Dat is van belang aangezien Skoda wil dat je zo vaak mogelijk elektrisch rijdt. Het bereik in EV-modus wordt geschat op 70km. En daardoor blijft de CO2-uitstoot naar verluidt beperkt tot amper 33g/km.