De Hyundai i30 N raakt een gevoelige snaar bij hot hatch-liefhebbers. Sinds de vijfdeurs i30 N op de markt kwam, hebben al 3.000 Europeanen ervoor gekozen. En daar zijn de Koreanen duidelijk mee in hun nopjes. Op het Autosalon van Parijs wordt ook de i30 Fastback op de N-behandeling getrakteerd.
95% identiek
Geen verrassingen op visueel en technisch vlak. De eigenschappen zijn immers voor 95% gelijk aan die van de reeds gekende hatchback. De 5% verschil zit ‘m in het korte kontje van de fastback, waarop nu een kokette vleugel prijkt. Het verlaagde sportonderstel, de sierlijsten, 18- of 19 inch wielen, diffuser en uitlaatpijpen zijn immers allemaal uitwisselbaar.
Dat geldt ook voor de tweeliter turbomotor. De geblazen viercilinder is er met 250 of 275 pk. Die extra 25 pk krijg je wanneer je het optionele Performance Package aanvinkt. Doe dat en de i30 N Fastback kan in 6,1 seconden naar de 100 km/u spurten. De lichtere versie doet hier drie tiende langer over. De topsnelheid is met 250 km/u dan weer gelijk.