Volvo stelt de V60 Cross Country voor. Dat is de stoere broer van de reeds voorgestelde V60, die vooral de kaart van de elegantie trekt. Volgens de Zweden kan je met deze break ook op excursie naast het vlakke, zwarte asfalt gaan. De bodemvrijheid is immers verhoogd. En toch zal het de meeste klanten vooral om het stoere uiterlijk te doen zijn.
Begrip
De Cross Country-modellen van Volvo zijn een begrip. Al sinds 1997, toen de allereerste ‘XC’ naar voren werd geschoven. Het leidde geen twijfel dat de V60 de inmiddels gekende behandeling zou krijgen. Wel, hier is het resultaat. Met 60mm meer lucht onder het chassis en zwarte kunststof rondom.
Vierwielaandrijving is standaard, net als de hulpsystemen Hill Descent Control, Electronic Stability Control, Corner Traction Control en een speciale Off-Road rijmodus. Het onderstel en de wielophanging zijn aangepakt om ruiger terrein aan te kunnen, terwijl de grondspeling dankzij de eerder vermelde toename 21cm bedraagt. De spoorbreedte nam ook toe, laat Volvo weten.
Verwennerijen en andere soorten van gemak zijn er in de vorm van Pilot Assist, dat de bestuurder ondersteunt bij het sturen, accelereren en remmen op goed gemarkeerde wegen (tot 130 km/h), Run-off Road Mitigation, Oncoming Lane Mitigation en Cross Traffic Alert met Autobrake. Het Sensus Connect-infotainmentsysteem is volledig compatible met Apple CarPlay, Android Auto en 4G.
Eerst als diesel
Opvallend is dat de V60 Cross Country aftrapt met een diesel onder de kap. Volvo was immers het eerste mainstream automerk dat de ontwikkeling van dit type verbrandingsmotor in de ban sloeg. Een T5-benzinemotor volgt in een later stadium. Prijzen volgen in de aanloop naar de marktintroductie, begin 2019.