Sinds februari van dit jaar bouwt Porsche geen dieselversies meer. Die tijdelijke maatregel wordt nu permanent. De sportwagenbouwer zegt de diesel definitief vaarwel. Natuurlijk wordt wie een dieselexemplaar heeft niet meteen in de steek gelaten. De ondersteuning blijft. Het sportwagenmerk maakt er tegelijk een punt van om dieseltechnologie niet zwart te maken. “Diesel is en blijft een belangrijke aandrijftechnologie”, klinkt het er.
Porsche wordt EV-merk
Het management van het Duitse bedrijf zegt dat diesel altijd al een beperkte rol speelde in het gamma van het sportwagenbedrijf. En nu het ontwikkelen van elektrische aandrijftechnologie een grote investering vergt, wil het niet langer in diesel investeren.
Over de rol van elektrificatie bij Porsche is overigens het laatste woord nog niet gezegd. Want een Duits nicheblad weet inmiddels al dat nagenoeg het ganse gamma van het bedrijf elektrisch aangedreven wordt. De Macan, Cayenne, Panamera en Boxster worden zo snel mogelijk geëlektrificeerd. Alleen de 911 gaat nog langer door met een verbrandingsmotor.
- 2019: 0,2%
- 2020: 1,2%
- 2021: 6,8%
- 2022: 17,73%
- 2023: 31,2%
- 2024: 54,9%
- 2025: 78,74%
- 2026: 91,3%
- 2027: 99,9%
- 2028: 99,9%
- 2029: 99,9%
- 2030: 100%
De meeste modellen zullen tussen 2022 en 2025 van hun brandstofverslaving verlost worden. Het blad publiceerde zelfs een verkoopprojectie: tegen 2027 is nagenoeg elke nieuwe Porsche een EV. Verwachtingen die naar verluidt afkomstig zijn van Porsche CEO Oliver Blume.
Het elektrische offensief van Porsche start in 2019, met de Taycan.