Hyundai's interesse in waterstof-brandstofcellen blijft niet beperkt tot personenauto's. De Koreaanse autofabrikant kondigt aan dat hij tussen 2019 en 2023 in Zwitserland 1.000 vrachtwagens met brandstofcel in gebruik zal nemen. Net als bij conventionele vierwielers wordt er bij het vrachtverkeer niet alleen ingezet op accu-elektrische auto’s.
Ook auto's op waterstof
Al sinds 2013 verkocht Hyundai kleine hoeveelheden van de iX35 SUV met brandstofcel. Een auto die een geschat bereik heeft van 400km, dankzij acht waterstoftanks aan boord. Het tanken duurt zeven minuten. Vergelijkbare technologie wordt nu ingezet voor vrachtwagens, al is de schaal vanzelfsprekend groter. De truck moet niet minder dan 470pk opwekken. Waterstof-infrastructuurbedrijf H2 Energy zal de inzet van de vrachtwagens coördineren, voor tankstations zorgen waterstof uit hernieuwbare bronnen leveren.
Het Zwitserse vrachtwagenproject maakt deel uit van een inspanning van Hyundai om zijn aanbod van brandstofcelauto's te diversifiëren. De autofabrikant gebruikte brandstofcelbussen tijdens de Olympische Winterspelen van 2018 in PyeongChang, Zuid-Korea, en voert momenteel pilootprogramma's uit in andere Zuid-Koreaanse steden met het oog op de start van massaproductie in 2020. De Nexo, een brandstofcelauto van de tweede generatie, zal later dit jaar geïntroduceerd worden.